PROJENİN ADI: " DÜŞÜN" ATÖLYESİ
PROJENİN KONUSU: "Düşün" atölyesi, öğrencinin kendi düşünüş biçimini tanımasını, eleştirmesini, tutarlı hale getirmesini, bu ortamdaki düşünme yöntemlerini gündelik hayatında etkili bir şekilde kullanabilmesini, kendi potansiyeline güvenmesini, alternatifli düşünebilmesini sağlayabilecek kazanımları içeren etkinliklerden oluşmaktadır. Temelde düşünmeye ilişkin olumlu tutum geliştirmeye sağlamaya yönelik olan bu kazanımlar, öğrencilerin öğrenmeye ilişkin algılarını, deneyimleri üzerinden somutlaştırma fırsatı sunmaktadır.
PROJENİN AMACI: Öğrencileri ezberci ve tek düze öğrenme alışkanlıklarından uzaklaştırarak; stratejik, eleştirel ve mantıksal düşünerek öğrenen bireyler olmalarını sağlamak
PROJENİN HEDEFLERİ:
1. Öğrencinin bildiklerini uyguladığını görebilmesiyle o andaki potansiyeline güvenebilmesi ve bu yolla özgüveninin artması
2. Dersi dinlemeye ve etkin ders çalışmaya odaklanabilmesi
3. Cep telefonunun kullanımıyla ders dinleme ve çalışma arasındaki ayrımı yapabilmesi
4. Derse hazırlığı, ödevleri, proje konularını etkili bir şekilde planlayabilmesi
5. Grup çalışmalarında yer almaya gönüllü olabilmesi
6. Atölyeye katılan öğrencilerin 7 (yedi) adet oyunu genel kurallarıyla öğrenmiş olması
7. Belirtilen kazanımların (bildiklerini uygulama, özgüvenin artması, dinlemeye odaklanma, cep telefonunu bilinçli kullanma, derse etkili hazırlık, grup çalışmalarında gönüllü olarak yer alma, oyunların öğrenilmesi) temellerini sağlayabilecek bir atölye ortamı oluşturmaktır.
PAYDAŞ ANALİZİ: Çubuk Bey Anadolu Lisesi öğrencileri, öğretmenleri ve velileri
Proje Yürütme Kurulu: Eda KILIÇ, Zekiye Elif ESER, Esra EROL ALTINIŞIK
DÜŞÜN" ATÖLYESİ'NİN UYGULAMA TAKVİMİ:
TARİH |
FAALİYET ADI |
Aralık 2018 |
Mangala-Mantık Oyunları |
Ocak 2019 |
Koridor- Kare Karalamaca |
Şubat 2019 |
Sudoku-Abalone |
Mart 2019 |
Mantık Oyunları-Riversi |
Nisan 2019 |
Yarışmalar Düzenlenmesi |
PROJEYE KATILACAK ÖĞRENCİ BİLGİLERİ:
SIRA NO |
SINIFLAR |
Öğrenci Sayıları |
||
Kız |
Erkek |
Toplam |
||
1 |
9. Sınıflar |
52 |
35 |
87 |
2 |
10. Sınıflar |
51 |
52 |
103 |
3 |
11. Sınıflar |
69 |
59 |
128 |
DEĞERLENDİRME:
Düşün Atölyesi etkinlikleri haftada 3 gün öğle aralarında gerçekleştirilmiştir.
Düşün Atölyesi'ni Projesi'nin çalışmalarının sonuçlarını belirleyebilmek amacıyla gönüllü 25 öğrenciye bir ön test ve son test uygulanmıştır.
SONUÇLAR:
Öğrencilerin Düşün Atölyesi'ne katılmadan önce ve Düşün Atölyesi Projesi'nin bitiminde uygulanan testlere verdikleri cevapların karşılaştırılmalı sonuçları aşağıda belirtilmiştir:
1. Öğrencilerin Düşün Atölyesi'ndeki etkinliklere katılmadan önce haberdar oldukları oyunlardan "Mantıksal Akıl Yürütme" oyunu %56 iken bu oran yapılan son testte %100'e çıkmıştır. Bu oran "Kare Karalamaca" etkinliğinde %72'den %100'e, "Sudoku" oyununda %92'den %96'ya, "Mangala" oyununda %84'ten %96'ya, "Abolone" oyununda %20'den %92'ye, "Koridor" oyununda %44'ten %96'ya, "Reversi" oyununda %16'dan %92'ye yükselmiştir.
Öğrencilerin haberdar oldukları oyunların sayısında belirgin bir artış gözlenmiştir.
2.Yapılan ön testte "Mantıksal Akıl Yürütme" oyunlarının oranı %36.4'ten %100'e, "Kare Karalamaca" oyununun oranı %54.5'ten %100'e, "Sudoku" etkinliğinin oranı %90.9'dan %100'e, "Mangala" oyununun oranı %68.2'den %100'e, "Abalone" oyununun oranı %13.6'dan %100'e, "Koridor" oyununun oranı %36.4'ten %100'e, "Reverse" oyununun oranı %18.2'den %92'ye yükselmiştir.
Ön test ve son test sonuçları karşılaştırıldığında öğrencilerin deneyimledikleri oyunların sayısında ve oranında belirgin bir artış gözlemlenmiştir.
3. Ön test ve son test sonuçları karşılaştırıldığında bu soruya "Her zaman" cevabını verenlerin oranı %24'ten %36'ya yükselmiştir.
Düşün Atölyesi'ndeki etkinliklerin öğrencilerin dersi etkin bir şekilde dinlemeleri üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu gözlemlenmiştir.
4. Ön test ve son test sonuçları karşılaştırıldığında "Ders çalışırken yeterince odaklanıyor musun?" sorusuna "Ara sıra" cevabını verenlerin oranı %24'ten %32'ye yükselmiştir. "Hiçbir zaman" cevabını verenlerin oranı %0'a düşmüştür. "Her zaman" cevabını verenlerin sayısında belirgin bir artış ya da azalma görülmemiştir.
Ön testle son test sonuçları karşılaştırıldığında, öğrencilerin atölyedeki deneyimlerinin öğrencilerin odaklanma süresinde olumlu bir etkisinin olduğu söylenebilir.
5. Ön test ve son test sonuçları karşılaştırıldığında "Derse hazırlıklı gelir misin?" sorusuna, "Her zaman" cevabını verenlerin oranı %8.3'ten %20'ye yükselmiştir.
Öğrencilerin atölyedeki etkinliklerinin derse hazırlıklı gelmeleri yönünde olumlu bir etkisi olduğu görülmüştür.
6. "Ev ödevlerini ya da proje görevlerini zamanında tamamlıyor musun?" sorusuna "Her zaman" cevabını verenlerin oranı %50'den %56'ya, "sık sık" cevabını verenlerin oranı %20.8'den %32'ye yükselmiştir. Bu soruya "Hiçbir zaman" cevabını verenlerin oranı %4.2'den %0'a düşmüştür.
Düşün Atölyesi'ndeki etkinliklerin öğrencilerin "planlama" becerilerinde bir artışa katkıda bulunduğu gözlemlenmektedir.
7. "Öğle arası cep telefonu kullanıyor musun?" sorusuna "Evet" cevabını verenlerin oranı %36'dan %4'e düşerken, "Hayır" cevabını verenlerin oranı %64'ten %96'ya yükselmiştir.
Projemiz açısından bu bulgunun önemli olmasının sebebi, atölye etkinliklerinin öğle arası düzenlenmesidir. Öğrenciler öğle yemeğinden döndükten sonra Atölyeye gelmektedir. Öğle tatilinde cep telefonu kullanımının belirgin bir biçimde azalması, projemiz için olumlu bir sonuçtur.
8. "Grup çalışmalarına katılmayı kendini geliştirme açısından gerekli buluyor musun?" sorusuna ön testte "Hayır" cevabını verenlerin oranı %20 iken, bu oran son testte %8'e düşmüştür.
Öğrencilerin Düşün Atölyesi'ndeki deneyimlerinin, işbirlikçi öğrenme ya da grup faaliyetleriyle ilgili bakış açılarında olumlu bir değişikliğe katkıda bulunduğu söylenebilir.
9. "Sınav ya da başarının test edildiğini düşündüğün etkinliklerde sık sık paniğe kapılır mısın?" sorusuna "Evet" cevabını verenlerin oranı %48'den %24'düşerken, "Hayır" cevabını verenlerin oranı %52'den %76'ya yükselmiştir.
Öğrencilerin sınav öncesi kaygı düzeylerinde belirgin bir azalma görülmüştür. Zekâ oyunları atölyesinde geçirilen zamanın öğrencilerin kaygı düzeylerinde belirgin bir düşüşe katkı sağladığı ifade edilebilir.
ÖNERİLER:
Okulumuz "Düşün Atölyesi'ndeki faaliyetlerinin zekânın beş değişkeni olan "yaratıcılık ve sentez" üzerindeki etkilerini derinleştirebilmek için, atölyenin eğitim saatlerinin hafta içi her güne ya da hafta sonlarına dağılımının yapılmasının ve içeriğinin istasyon sistemine daha uygun hale getirilmesi etkili olabileceği düşünülmektedir. Ayrıca oyun sayısının artırılmasının daha koordineli düşünmeye katkı sağlayabileceği düşünüldüğünden bu yöndeki içeriklerin araştırılmasına ve uygulanmasına karar verilmiştir.